Ateizmi Savunmak Din Felsefesine Bir Giriş
Robin Le Poidevin ortaçağ felsefesinin temel teistik argümanlarını çürütmek için analitik felsefeye başvuruyor. Yazar, kitabı üniversite
öğrencilerinin din felsefesi ya da metafizik derslerinde okutulabilecek bir metin olarak tasarlamış. Kitapta tartışılan meseleler de
metafizik meseleler –nedensellik, zaman, zorunluluk, ontoloji vs– olarak sunuluyor. Bunun dışında Tanrı varsa neden kötülük var
sorusu ateizmin teizmi çürütme konusunda elinde en çok koz bulunduran argüman. Kitabın son kesitinin konusu zamanın doğasında
ise ölüme yönelik tutumlarımız tartışılıyor. Yazarın dediği üzere bu metinde sunulan son kertede ateist bir tasavvur olsa da, din karşıtı
bir yaklaşım değildir.
Bu metafizik meseleler arasında en önemlisi şöyle sıralandırılabilir: “Evren hiçlikten var olmuş olamaz; nihai bir nedeni olmak
zorundadır, yani Tanrı. (b) Tanrı’nın varoluşu, diğer türlü tamamen gizemli kalacak şeye, yani doğa yasalarının neden akıllı yaşamın
doğuşuna yol açtığını açıklar. (c) Ancak bir Tanrı’nın var olduğunu farz ettiğimizde, nesnel ahlaki değerlerin olduğu, herhangi sosyal
teamülden bağımsız olarak doğru ile yanlış arasında bir fark olduğu fikri bize bir anlam ifade edebilir. (d) Sonsuz hayat rastlantısını
sunan bir Tanrı olmazsa, ölüm bizim için her şeyin sonudur, her şey sadece gelip geçicidir ve zamanın amansız geçip gidişi giriştiğimiz
her projeyi nihayetinde gereksiz kılar.”
Robin Le Poidevin ortaçağ felsefesinin temel teistik argümanlarını çürütmek için analitik felsefeye başvuruyor. Yazar, kitabı üniversite
öğrencilerinin din felsefesi ya da metafizik derslerinde okutulabilecek bir metin olarak tasarlamış. Kitapta tartışılan meseleler de
metafizik meseleler –nedensellik, zaman, zorunluluk, ontoloji vs– olarak sunuluyor. Bunun dışında Tanrı varsa neden kötülük var
sorusu ateizmin teizmi çürütme konusunda elinde en çok koz bulunduran argüman. Kitabın son kesitinin konusu zamanın doğasında
ise ölüme yönelik tutumlarımız tartışılıyor. Yazarın dediği üzere bu metinde sunulan son kertede ateist bir tasavvur olsa da, din karşıtı
bir yaklaşım değildir.
Bu metafizik meseleler arasında en önemlisi şöyle sıralandırılabilir: “Evren hiçlikten var olmuş olamaz; nihai bir nedeni olmak
zorundadır, yani Tanrı. (b) Tanrı’nın varoluşu, diğer türlü tamamen gizemli kalacak şeye, yani doğa yasalarının neden akıllı yaşamın
doğuşuna yol açtığını açıklar. (c) Ancak bir Tanrı’nın var olduğunu farz ettiğimizde, nesnel ahlaki değerlerin olduğu, herhangi sosyal
teamülden bağımsız olarak doğru ile yanlış arasında bir fark olduğu fikri bize bir anlam ifade edebilir. (d) Sonsuz hayat rastlantısını
sunan bir Tanrı olmazsa, ölüm bizim için her şeyin sonudur, her şey sadece gelip geçicidir ve zamanın amansız geçip gidişi giriştiğimiz
her projeyi nihayetinde gereksiz kılar.”