Gökalp’e göre Türkçülüğün üç dönemi vardır:
a) Gerçek Türkçülük, Anadolu Türkçülüğü.
b) Yakın Ülkü: Oğuzistan, Anadolu, Azerbaycan, İran, Harzem Türklerinin birleşmesiyle doğacaktır.
c) Uzak ve Büyük Ülkü: Turan.
Bu arada Gökalp’in ırkçılıkla hiçbir ilgisi olmadığını da belirtelim. Yazılarından aldığımız şu satırlar, onun ırkçılığa nasıl kesin bir dille karşı durduğunu gösterir:
“Her kavim, ırkdaşlardan mürekkep (oluşmuş) bir heyet değil, harsdaşlardan (kültürdaşlardan) mürekkep bir zümredir.”
“… Bütün Türklerin teşkil ettiği heyeti mecmuaya ırk namını vermek doğru değildir. Türkler eski zamanda müşterek bir harsa sahip oldukları için bugün bir kavimden ibarettirler.”
Ziya Gökalp’in yazılarında bu türden daha birçok örnek bulmak mümkün…
Gökalp’e göre Türkçülüğün üç dönemi vardır:
a) Gerçek Türkçülük, Anadolu Türkçülüğü.
b) Yakın Ülkü: Oğuzistan, Anadolu, Azerbaycan, İran, Harzem Türklerinin birleşmesiyle doğacaktır.
c) Uzak ve Büyük Ülkü: Turan.
Bu arada Gökalp’in ırkçılıkla hiçbir ilgisi olmadığını da belirtelim. Yazılarından aldığımız şu satırlar, onun ırkçılığa nasıl kesin bir dille karşı durduğunu gösterir:
“Her kavim, ırkdaşlardan mürekkep (oluşmuş) bir heyet değil, harsdaşlardan (kültürdaşlardan) mürekkep bir zümredir.”
“… Bütün Türklerin teşkil ettiği heyeti mecmuaya ırk namını vermek doğru değildir. Türkler eski zamanda müşterek bir harsa sahip oldukları için bugün bir kavimden ibarettirler.”
Ziya Gökalp’in yazılarında bu türden daha birçok örnek bulmak mümkün…