Cahit Koytak ile İstanbul’da tanışır tanışmaz yıldızlarımız barışınca birbirimizi bir daha asla bırakmamacasına tamı tamına yarım yüz yılı aştık. Aile dostu olmanın yanında kardeşlik hukukumuzu en ileri boyuta taşıyacak beraberlikler, anlayış ve idrakler paylaştık.
1970 ve sonrasındaki Cahit’le yazışmalarımızdan el yazılarını göstermesi bakımından küçük bir örnek bulabilsem bu esere kapak olsun isterdim. Hiçbirimizin bir daktilosu yoktu. Dergilere gönderdiğimiz şiirlerimizi ve yazılarımızı da mümkün mertebe en düzgün el yazılarımızla özene bezene karalamaya çalışırdık.
Elinizdeki eser Cahit’in gönderdiği kitabını bekleyen şiirlerin gücü ve güzelliği üzerine kendisine postaladığım mektupların bir kısmının gözden geçirilmesiyle meydana geldi. Kronolojik akışa mümkün mertebe riayet ettim. Yalnızca birkaç mektup tematik anlamda aynı eser hakkında yeniden bir değerlendirme ise onu önceki mektubun hemen ardına yerleştirdim, hem konu bütünlüğü hem de esere benim farklı zamanlardaki bakışımı göstermesi bakımından işe yarar diye düşündüm. Okurlar bu mektupları nasıl karşılayacak bir tahminde bulunmam kolay değil. Fakat bilinmelidir ki Mehmed Âkif üstadın Safahat külliyatının başına aldığı mısralardan biri sanki Cahit’le benim ikimiz için söylenmişti:
Bir yığın söz ki
Samimiyeti ancak hüneri.
Metin Önal Mengüşoğlu
1947 yılında Elazığ’da doğdu. Maden, Diyarbakır ve Malatya’da ilk, orta ve lise öğrenimini tamamladı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Şiir ve yazıları çeşitli dergilerde yayımlandı.
Harput Şehrengizi, Türkiye Yazarlar Birliği 2000 Yılı “Yılın Yazar, Fikir Adamı ve Sanatçıları Ödülü” kapsamında yılın Şehir Kitapları dalında ödüle değer görüldü.
Yayımlanmış Eserleri: Gâvur Kayırıcılar (öykü 1973, 4. baskı 2012); Ben Asyalı Bir Ozan (şiir 1983, 3. baskı 2012); Çamurlu Bir Irmak (şiir 1986, 2. baskı 1996); Dr. S (öykü 1987, 3. baskı 2013); Hayatımın Bahanesi (şiir 1995); Ağabeyime Mektuplar (deneme 1995, 2. baskı 2006); Düşünmek Farzdır (düşünce 1995, 11. baskı 2024); Yerler Mühürlendi (roman 1996, 2. baskı 2012); Sevda Söze Dönüşmez (şiir 1998); Kimliğin Fotoğrafsız Yaprağı (deneme 1998, 2. baskı 2013); Havada Bulut Var (deneme 1999, 2.baskı 2013); Harput Şehrengizi (anı-yerel tarih 2000, 2. baskı 2011); Vahiy ve Sanat (inceleme 2004, 6. baskı 2016); İstanbul Hikâyeleri (hikâye 2006, 3. baskı 2014); Öptüm Kara Gözlerinden (deneme 2007, 4. Baskı 2017); Müstesna Şair Mehmed Akif (inceleme 1. baskı 2007, 6. baskı 2016); Zihni Karışıklar İçin Alışkanlık Reçetesi (deneme 2008, 2. baskı 2017); Bilge Terzi M. Said Çekmegil (inceleme 2009, Gözden Geçirilmiş 2. baskı 2015); Bıçağa Basar Gibi (şiir 2010, 2. baskı 2012); Endülüs (şiir 2011, 2. baskı 2016); Bir Kelime Mesafesi (inceleme 2012); Kalbim Mühürlenmeden (söyleşi 2012); Mağrur Öfke: Necip Fazıl (biyografi 2013, 5. baskı 2019); Bize Kefen Biçene Bak (şiir 2016); Kalbin Marifetleri (düşünce 2017); Sezai Karakoç (biyografi 2017, 4. baskı 2024); 15 Temmuz 2016 Darbe ve Din (Düşünce 2018); İstanbul Hikayeleri - Osmanlı Türkçesiyle (Osmanlı Türkçesi 2018); Dr. S - Osmanlı Türkçesiyle (Osmanlı Türkçesi 2018); Şehir Yollarında Bir Şair Gezgin (Gezi 2019); Yolun Daraldığı Yerden (deneme 2019); Yeniden Okur’ken (eleştiri 2021); İslam Milletinin İstiklal Marşı (düşünce 2021); Diken Üstünde Bir Hayat (eser söyleşi 2023); Şehirdeki Haberci Bendim (eser söyleşi 2023); Düşüncenin Has Odasında (eser söyleşi 2023); Kültür Edebiyat ve Siyaset (eser söyleşi 2023).
Cahit Koytak ile İstanbul’da tanışır tanışmaz yıldızlarımız barışınca birbirimizi bir daha asla bırakmamacasına tamı tamına yarım yüz yılı aştık. Aile dostu olmanın yanında kardeşlik hukukumuzu en ileri boyuta taşıyacak beraberlikler, anlayış ve idrakler paylaştık.
1970 ve sonrasındaki Cahit’le yazışmalarımızdan el yazılarını göstermesi bakımından küçük bir örnek bulabilsem bu esere kapak olsun isterdim. Hiçbirimizin bir daktilosu yoktu. Dergilere gönderdiğimiz şiirlerimizi ve yazılarımızı da mümkün mertebe en düzgün el yazılarımızla özene bezene karalamaya çalışırdık.
Elinizdeki eser Cahit’in gönderdiği kitabını bekleyen şiirlerin gücü ve güzelliği üzerine kendisine postaladığım mektupların bir kısmının gözden geçirilmesiyle meydana geldi. Kronolojik akışa mümkün mertebe riayet ettim. Yalnızca birkaç mektup tematik anlamda aynı eser hakkında yeniden bir değerlendirme ise onu önceki mektubun hemen ardına yerleştirdim, hem konu bütünlüğü hem de esere benim farklı zamanlardaki bakışımı göstermesi bakımından işe yarar diye düşündüm. Okurlar bu mektupları nasıl karşılayacak bir tahminde bulunmam kolay değil. Fakat bilinmelidir ki Mehmed Âkif üstadın Safahat külliyatının başına aldığı mısralardan biri sanki Cahit’le benim ikimiz için söylenmişti:
Bir yığın söz ki
Samimiyeti ancak hüneri.
Metin Önal Mengüşoğlu
1947 yılında Elazığ’da doğdu. Maden, Diyarbakır ve Malatya’da ilk, orta ve lise öğrenimini tamamladı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Şiir ve yazıları çeşitli dergilerde yayımlandı.
Harput Şehrengizi, Türkiye Yazarlar Birliği 2000 Yılı “Yılın Yazar, Fikir Adamı ve Sanatçıları Ödülü” kapsamında yılın Şehir Kitapları dalında ödüle değer görüldü.
Yayımlanmış Eserleri: Gâvur Kayırıcılar (öykü 1973, 4. baskı 2012); Ben Asyalı Bir Ozan (şiir 1983, 3. baskı 2012); Çamurlu Bir Irmak (şiir 1986, 2. baskı 1996); Dr. S (öykü 1987, 3. baskı 2013); Hayatımın Bahanesi (şiir 1995); Ağabeyime Mektuplar (deneme 1995, 2. baskı 2006); Düşünmek Farzdır (düşünce 1995, 11. baskı 2024); Yerler Mühürlendi (roman 1996, 2. baskı 2012); Sevda Söze Dönüşmez (şiir 1998); Kimliğin Fotoğrafsız Yaprağı (deneme 1998, 2. baskı 2013); Havada Bulut Var (deneme 1999, 2.baskı 2013); Harput Şehrengizi (anı-yerel tarih 2000, 2. baskı 2011); Vahiy ve Sanat (inceleme 2004, 6. baskı 2016); İstanbul Hikâyeleri (hikâye 2006, 3. baskı 2014); Öptüm Kara Gözlerinden (deneme 2007, 4. Baskı 2017); Müstesna Şair Mehmed Akif (inceleme 1. baskı 2007, 6. baskı 2016); Zihni Karışıklar İçin Alışkanlık Reçetesi (deneme 2008, 2. baskı 2017); Bilge Terzi M. Said Çekmegil (inceleme 2009, Gözden Geçirilmiş 2. baskı 2015); Bıçağa Basar Gibi (şiir 2010, 2. baskı 2012); Endülüs (şiir 2011, 2. baskı 2016); Bir Kelime Mesafesi (inceleme 2012); Kalbim Mühürlenmeden (söyleşi 2012); Mağrur Öfke: Necip Fazıl (biyografi 2013, 5. baskı 2019); Bize Kefen Biçene Bak (şiir 2016); Kalbin Marifetleri (düşünce 2017); Sezai Karakoç (biyografi 2017, 4. baskı 2024); 15 Temmuz 2016 Darbe ve Din (Düşünce 2018); İstanbul Hikayeleri - Osmanlı Türkçesiyle (Osmanlı Türkçesi 2018); Dr. S - Osmanlı Türkçesiyle (Osmanlı Türkçesi 2018); Şehir Yollarında Bir Şair Gezgin (Gezi 2019); Yolun Daraldığı Yerden (deneme 2019); Yeniden Okur’ken (eleştiri 2021); İslam Milletinin İstiklal Marşı (düşünce 2021); Diken Üstünde Bir Hayat (eser söyleşi 2023); Şehirdeki Haberci Bendim (eser söyleşi 2023); Düşüncenin Has Odasında (eser söyleşi 2023); Kültür Edebiyat ve Siyaset (eser söyleşi 2023).