Kelâm tarihi ile ilgili eserlerde ilk dönem kelâm ilmi ile sonraki dönem (müteahhirîn) kelâm ilmi arasında yöntemsel ayırımlar bulunduğu öne sürülür. Fakat gerçekten de ilk dönem kelâm ilmi sonrakinden farklı mıydı? Eğer böyle bir fark varsa, onu farklı kılan unsurlar nelerdi? Batılı araştırmacıların felsefi bir söylem niteliği taşıdığını söyledikleri ilk dönem kelâm ilmini ayakta tutan hangi mantıksal yapıydı?
Bu sorulardan yola çıkan elinizdeki çalışma, kelâm ilminin aklî temellerini ve mantıkî yapısını incelemeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla kelâm ilmi kendi sistematiği içinde kavramsal bir tahlile tâbi tutularak onun epistemolojik yapısı ile kendine özgü terminolojisine açıklık getirilmeye çalışılmıştır
Kelâm tarihi ile ilgili eserlerde ilk dönem kelâm ilmi ile sonraki dönem (müteahhirîn) kelâm ilmi arasında yöntemsel ayırımlar bulunduğu öne sürülür. Fakat gerçekten de ilk dönem kelâm ilmi sonrakinden farklı mıydı? Eğer böyle bir fark varsa, onu farklı kılan unsurlar nelerdi? Batılı araştırmacıların felsefi bir söylem niteliği taşıdığını söyledikleri ilk dönem kelâm ilmini ayakta tutan hangi mantıksal yapıydı?
Bu sorulardan yola çıkan elinizdeki çalışma, kelâm ilminin aklî temellerini ve mantıkî yapısını incelemeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla kelâm ilmi kendi sistematiği içinde kavramsal bir tahlile tâbi tutularak onun epistemolojik yapısı ile kendine özgü terminolojisine açıklık getirilmeye çalışılmıştır