Hz. Peygamber'in Mescid-i Harâm'dan Mes- cid-i Aksâ'ya gerçekleştirdiği İsrâ yolculuğu, Mescid-i Harâm'dan göklere yükseldiği mi‘râc hadisesi ve akabinde dönüşün anlatıldığı kaside nazım şekli ile yazılmış mi‘râciyyeleri incelediğimiz bu çalışmada yolculuğun tüm ayrıntılarına dair şairlerin gönül dünyalarından beyitlere aktardıkları duygu ve düşüncelerine yer verilmiştir.
Siyer, hadis, tefsir, kelam gibi dinî ilimlerin üzerinde çokça durduğu, hatta tartıştığı İsrâ ve mi‘râc olayı bu çalışma ile edebiyat dünyasına taşınmış ve şairlerin bu olayla ilgili düşüncelerinin neler olduğu ortaya konulmuştur.
İsrâ ve mi‘râc şiirlerde tek bir başlık altında mi‘râciyye veya mi‘râc-nâme başlığı ile verilmiştir. İsrâ'da gerçekleşen hadiseler de mi‘râc rivayetinin içerisinde telakki edilmiş ve bu iki mevzu şairlerin kaleminden tek bir olay gibi aktarılmıştır. Çalışmanın temeli iki aşamadan oluşmaktadır. Önce ulaşılabildiği kadarıyla divanlar incelenerek kaside nazım şekli ile yazılmış mi‘râciyyeler tespit edilmiş ve şairleriyle birlikte tanıtılmış, daha sonra bu kasidelerde İsrâ, mi‘râc ve diğer mefhumlardan oluşan bir tahlil çalışması yapılmıştır
Hz. Peygamber'in Mescid-i Harâm'dan Mes- cid-i Aksâ'ya gerçekleştirdiği İsrâ yolculuğu, Mescid-i Harâm'dan göklere yükseldiği mi‘râc hadisesi ve akabinde dönüşün anlatıldığı kaside nazım şekli ile yazılmış mi‘râciyyeleri incelediğimiz bu çalışmada yolculuğun tüm ayrıntılarına dair şairlerin gönül dünyalarından beyitlere aktardıkları duygu ve düşüncelerine yer verilmiştir.
Siyer, hadis, tefsir, kelam gibi dinî ilimlerin üzerinde çokça durduğu, hatta tartıştığı İsrâ ve mi‘râc olayı bu çalışma ile edebiyat dünyasına taşınmış ve şairlerin bu olayla ilgili düşüncelerinin neler olduğu ortaya konulmuştur.
İsrâ ve mi‘râc şiirlerde tek bir başlık altında mi‘râciyye veya mi‘râc-nâme başlığı ile verilmiştir. İsrâ'da gerçekleşen hadiseler de mi‘râc rivayetinin içerisinde telakki edilmiş ve bu iki mevzu şairlerin kaleminden tek bir olay gibi aktarılmıştır. Çalışmanın temeli iki aşamadan oluşmaktadır. Önce ulaşılabildiği kadarıyla divanlar incelenerek kaside nazım şekli ile yazılmış mi‘râciyyeler tespit edilmiş ve şairleriyle birlikte tanıtılmış, daha sonra bu kasidelerde İsrâ, mi‘râc ve diğer mefhumlardan oluşan bir tahlil çalışması yapılmıştır