Şehit Murtaza Mutahharî'nin İmam Hasan'ın (a.s) sulhu ile ilgili olarak yaptığı iki konuşmanın metnini içeren bu eser "Ehlibeyt İmamları'nın Siyasi Tutumları" adlı kitabından alıntıdır.
Konuya girmeden önce İslâm dininin cihat konusundaki kural ve ilkelerini net bir şekilde ortaya koymamız… gerekiyor; çünkü her ikisi de cihat konusuna dönmektedir: İmam Hasan (a.s) cihadı bırakıp barış yaptı; İmam Hüseyin (a.s) ise sulh yapmayarak savaştı. Biz İslâm dininin cihatla ilgili genel kurallarını açıklayıp (Ben İmam Hasan'ın (a.s) barışını inceleyenlerin bu konulara girdiklerini görmedim) daha sonra İmam Hasan'ın (a.s) neden barış yaptığını ve İmam Hüseyin'in (a.s) neden savaştığını inceleyeceğiz.
Hilâfet makamında olan İmam Hasan'ın (a.s) yaptığı barışla İmam Hüseyin'in (a.s) kıyamını, -aralarındaki arz ettiğimiz bu kadar farklılıklara rağmen- mukayese etmek doğru değildir. Yani öyle görünüyor ki, o dönemde İmam Hasan olmasaydı ve Emîrü’l-Müminin Ali'den (a.s) sonra İmam Hüseyin (a.s) halife olsaydı, o da bu barış antlaşmasını yapardı. İmam Hasan (a.s) da Muaviye sonrasına kadar yaşayacak olsaydı İmam Hüseyin (a.s) gibi kıyam ederdi; çünkü bu iki dönem arasındaki şartlar farklıydı.
Şehit Murtaza Mutahharî'nin İmam Hasan'ın (a.s) sulhu ile ilgili olarak yaptığı iki konuşmanın metnini içeren bu eser "Ehlibeyt İmamları'nın Siyasi Tutumları" adlı kitabından alıntıdır.
Konuya girmeden önce İslâm dininin cihat konusundaki kural ve ilkelerini net bir şekilde ortaya koymamız… gerekiyor; çünkü her ikisi de cihat konusuna dönmektedir: İmam Hasan (a.s) cihadı bırakıp barış yaptı; İmam Hüseyin (a.s) ise sulh yapmayarak savaştı. Biz İslâm dininin cihatla ilgili genel kurallarını açıklayıp (Ben İmam Hasan'ın (a.s) barışını inceleyenlerin bu konulara girdiklerini görmedim) daha sonra İmam Hasan'ın (a.s) neden barış yaptığını ve İmam Hüseyin'in (a.s) neden savaştığını inceleyeceğiz.
Hilâfet makamında olan İmam Hasan'ın (a.s) yaptığı barışla İmam Hüseyin'in (a.s) kıyamını, -aralarındaki arz ettiğimiz bu kadar farklılıklara rağmen- mukayese etmek doğru değildir. Yani öyle görünüyor ki, o dönemde İmam Hasan olmasaydı ve Emîrü’l-Müminin Ali'den (a.s) sonra İmam Hüseyin (a.s) halife olsaydı, o da bu barış antlaşmasını yapardı. İmam Hasan (a.s) da Muaviye sonrasına kadar yaşayacak olsaydı İmam Hüseyin (a.s) gibi kıyam ederdi; çünkü bu iki dönem arasındaki şartlar farklıydı.