Bu çalışma, akıl hakkındaki gerçeği, onun şerî hükümle olan ilişkisini ortaya koymaya çalışır. Böylelikle bizim için aklın şeriattaki işlevini ve hüküm koyma konusunda bağımsız olup olmadığını, fer’î ve yeni ortaya çıkan meselelerde Allah’ın hükmünü çıkarsamamız için sadece bir araç mesabesinde olup onunla Allah’ın ve resulünün muradını anlamamız konusunda bir yardımcı olup olmadığını anlamaya çalışır. Başka bir deyişle akla verilen yeti sayesinde dinimizi anlamak ve onun ışığında dünyamızı inşa etmek için verilen bir araç olup olmadığını ele alır.
Bu çalışmada aşağıdaki kriterlere uyulmaya çalışıldı:
1. Ayetleri Kur’an-ı Kerim’deki bağlamına göre almak.
2. Hadisleri aslî kaynaklarından tahric etmek.
3. Konuyla ilgili görüşleri güvenilir kaynaklara dayandırmak.
4. Sahibi ne kadar saygın olursa olsun, bir mezhep veya görüşe taassuptan kaçınmak.
5. Klasik ve modern dönem alimlerinin konuyla ilgili görüşlerinden kaynak vererek faydalanmak.
6. Meseleleri ortaya koyarken gereksiz ayrıntılardan kaçınmak.
Bu çalışma, akıl hakkındaki gerçeği, onun şerî hükümle olan ilişkisini ortaya koymaya çalışır. Böylelikle bizim için aklın şeriattaki işlevini ve hüküm koyma konusunda bağımsız olup olmadığını, fer’î ve yeni ortaya çıkan meselelerde Allah’ın hükmünü çıkarsamamız için sadece bir araç mesabesinde olup onunla Allah’ın ve resulünün muradını anlamamız konusunda bir yardımcı olup olmadığını anlamaya çalışır. Başka bir deyişle akla verilen yeti sayesinde dinimizi anlamak ve onun ışığında dünyamızı inşa etmek için verilen bir araç olup olmadığını ele alır.
Bu çalışmada aşağıdaki kriterlere uyulmaya çalışıldı:
1. Ayetleri Kur’an-ı Kerim’deki bağlamına göre almak.
2. Hadisleri aslî kaynaklarından tahric etmek.
3. Konuyla ilgili görüşleri güvenilir kaynaklara dayandırmak.
4. Sahibi ne kadar saygın olursa olsun, bir mezhep veya görüşe taassuptan kaçınmak.
5. Klasik ve modern dönem alimlerinin konuyla ilgili görüşlerinden kaynak vererek faydalanmak.
6. Meseleleri ortaya koyarken gereksiz ayrıntılardan kaçınmak.