Taliban Buda heykellerini İslam’da resim ve heykelin haram olmasından dolayı mı bombaladı?
IŞİD antik eserleri resim yasağını uygulamak için mi yok etti? Müslümanlar Hz. Muhammed’i hedef alan karikatürlere resme karşı oldukları için mi tepki gösterdi?
Bu kitap, günümüzde sıkça duyduğumuz bu sorulara cevap arayışının ürünü. Nuh Yılmaz, Müslümanların imge ile yaşadığı her sorunu “ikonoklazma” ile izah etmeye çalışan genelleyici tanım ve yorumları “İslami İkonoklazma Tezi” diye adlandırıyor ve bu yaklaşımın soykütüğünü çıkararak Avrupamerkezcilikle ilişkilendiriyor. İslami İkonoklazma Tezi’nin İslam’la, Müslümanlarla ya da İslam’da resme yaklaşımla değil, Avrupa kimliği ve Avrupa fikrinin ortaya çıkışıyla, Avrupa’nın kendisiyle ve İslam’la kurduğu patolojik ilişkiyle alakalı olduğunu savunuyor. Bu nedenle de, Avrupa İdeali’nin ihtiyaç ve endişeleri değiştikçe farklı biçimler aldığını, İslami İkonoklazma Tezi’nin de yeniden ve dinamik bir şekilde dönüştüğünü iddia ediyor.
İslam’da Resim Yasağı Söylemi, Müslümanların imgeyle ilişkisi hakkında, Avrupa anlatısı dışında bir hikâyenin mümkün olduğunu iddia eden, bu anlatıyı oluşturmaya çalışan bir çabadır.
Taliban Buda heykellerini İslam’da resim ve heykelin haram olmasından dolayı mı bombaladı?
IŞİD antik eserleri resim yasağını uygulamak için mi yok etti? Müslümanlar Hz. Muhammed’i hedef alan karikatürlere resme karşı oldukları için mi tepki gösterdi?
Bu kitap, günümüzde sıkça duyduğumuz bu sorulara cevap arayışının ürünü. Nuh Yılmaz, Müslümanların imge ile yaşadığı her sorunu “ikonoklazma” ile izah etmeye çalışan genelleyici tanım ve yorumları “İslami İkonoklazma Tezi” diye adlandırıyor ve bu yaklaşımın soykütüğünü çıkararak Avrupamerkezcilikle ilişkilendiriyor. İslami İkonoklazma Tezi’nin İslam’la, Müslümanlarla ya da İslam’da resme yaklaşımla değil, Avrupa kimliği ve Avrupa fikrinin ortaya çıkışıyla, Avrupa’nın kendisiyle ve İslam’la kurduğu patolojik ilişkiyle alakalı olduğunu savunuyor. Bu nedenle de, Avrupa İdeali’nin ihtiyaç ve endişeleri değiştikçe farklı biçimler aldığını, İslami İkonoklazma Tezi’nin de yeniden ve dinamik bir şekilde dönüştüğünü iddia ediyor.
İslam’da Resim Yasağı Söylemi, Müslümanların imgeyle ilişkisi hakkında, Avrupa anlatısı dışında bir hikâyenin mümkün olduğunu iddia eden, bu anlatıyı oluşturmaya çalışan bir çabadır.