Modern psikolojinin başlangıcı 19. Yüzyıla tarihlense de insanın fiziksel ve ruhsal doğasını anlamaya yönelik çabalar neredeyse insanlık tarihi kadar eskidir. İslam düşünce tarihinde, insan psikolojisini değerlendirirken öncelikle onun birleşik yapısının madde ve suretten meydana geldiğinden bahsedilmektedir. Ayrıca insanın oluş-bozuluş kanununa bağlı olarak ölümlü oluşu, düşünmesi ve mükemmelleşme yeteneğini bilkuvve kendisinde bulundurması yönleriyle de değerlendirilmiştir.
Bu çalışma, modern düşüncenin yakın zamanda sistemleştirdiği insan tasavvurunun, 9.yy’dan itibaren İslam düşünürlerinin insanı biyo-psiko-sosyo ve spritüal bir varlık olarak nasıl tanımladığını ele alma ve insana bakışı modern psikoloji bakış açısı ile inceleme çabasıyla; insanlık tarihi ve hafızası ile bir bütün olarak ele alınması gereken fakat günümüzde modern ve pozitif bilimin yöntemi olarak ortaya koyduğu metotların asıllarının düşünce tarihimizde yer aldığını tespit ve tebliği için hazırlanmıştır.
Modern psikolojinin başlangıcı 19. Yüzyıla tarihlense de insanın fiziksel ve ruhsal doğasını anlamaya yönelik çabalar neredeyse insanlık tarihi kadar eskidir. İslam düşünce tarihinde, insan psikolojisini değerlendirirken öncelikle onun birleşik yapısının madde ve suretten meydana geldiğinden bahsedilmektedir. Ayrıca insanın oluş-bozuluş kanununa bağlı olarak ölümlü oluşu, düşünmesi ve mükemmelleşme yeteneğini bilkuvve kendisinde bulundurması yönleriyle de değerlendirilmiştir.
Bu çalışma, modern düşüncenin yakın zamanda sistemleştirdiği insan tasavvurunun, 9.yy’dan itibaren İslam düşünürlerinin insanı biyo-psiko-sosyo ve spritüal bir varlık olarak nasıl tanımladığını ele alma ve insana bakışı modern psikoloji bakış açısı ile inceleme çabasıyla; insanlık tarihi ve hafızası ile bir bütün olarak ele alınması gereken fakat günümüzde modern ve pozitif bilimin yöntemi olarak ortaya koyduğu metotların asıllarının düşünce tarihimizde yer aldığını tespit ve tebliği için hazırlanmıştır.