İslam sanatları ve mimarisi yatay ve dikey boyutlarla sembolize edilen ilahî ve beşerî boyutların buluşma alanı olma vasfını haizdir. Arap alfabesinin ilk iki harfi olan ‘elif’ ve ‘bâ’ harflerinde temsil edilen bu sembolizm, ilahî kaynaktan zühûr eden tecelli ve tezahürleri varlık alemine estetik bir surette yansıtma çabasıdır. Bu çaba aynı zamanda kozmolojik denge ve ahengin görünür kılınması gayesine matuftur. Zira insanın ‘kemâl’ arayışı kainattaki düzenle mütenasib bir hatt-ı hareket içinde olmasıyla mümkündür. Müslüman sanatkarın bu arayışı onun Yaratıcı karşısındaki ontolojik duruşunu da belirler. Bu duruş ise ona, tezahürler farklı olsa da eşyanın hakikatinin ve menşeinin bir olduğunu hatırlatır.
Eserde Yer Alan Makaleler
İslam Sanatının Karakteristik Özellikleri/ Mehmet Yolcu, Ramazan Barman
İslam Sanatının Tevhîdi Temelleri / Ramazan Altıntaş
Allah İnancının Klâsik İslâm Sanatlarındaki Yansımaları / İbrahim Coşkun
Arap Hattının Estetiği Ve Karakteristik Özellikleri / Hamit Salihoğlu
İslam Sanatlarında Sembolizm / Ferhat Soyer
Sanatın Ve Dinin Kökenini Mağarada Aramak: Kaya Resimleri Üzerine Bazı Düşünceler / Bilal Toprak
Kur’ân’da Yazı Ve Medeniyet / Yılmaz Karadoğan
Hadis Kültüründe Kalem Ve Yazı / Ali Karakaş
Resm-İ Osmânî’ye Göre Bir Mushaf Nasıl Yazılır? -Ömer Zarîfî Efendi’nin Manzûm Kavâid-İ Kur’ân Risâlesi / Ahmet Tanyıldız.
Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç Ve İsmet Özel Örnekleriyle Türk-İslâm Siyaset Düşüncesinde Yazı Ve Alfabe Meselesi / İdiris Demirel
“İlmü’L- Cemal (Estetik İlmi)” Ve İnsan İlişkileri / Mehmet Gedik
Kur’an Ve Sünnet Perspektifinden “Estetik” Kavramına Bakış / Hüseyin Çelik
İslâm Sanatlarının Karakteristik Özellikleri Çerçevesinde Hadislerde “Estetik” Tasavvuru / Emine Demil
Vahid Paşa Yazma Eser Kütüphanesindeki Tam Zemin Geometrik Tezyinatlı Ciltler / Yasin Çakmak
Tiem. 1926 (Hüseyin Baykara Divanı) Ve Tsmk. Y. 64 Numaralı Yazmaların Tezyini Açıdan Değerlendirilmesi / Volkan Cihan
Anadolu Selçuklu Devri Mimari Tezyinatında Geçme-Zencerek Motifi / Çiğdem Önkol Ertunç
Konya Merkezinde Bulunan 13. Yüzyıl Yapılarında Ma’kıli Yazılar / Şerife Çakır
Geçmişten Günümüze Mevlana Türbesinde Kullanılan Çiniler Ve Üretim Teknikleri / Çetin Öztürk
12.-14. Yüzyıl Niksar Yapılarında Taş Süsleme / Müslüm Aydın
Mustafa Düzgünman’ın İlk Çırağı Ebrucu Timuçin Tanarslan/ Ömer Sabuncu
Milli Mirastan Evrensel Geleceğe Ebru Sanatının Tarihi Kaynaklarında ‘Yürekli Ebru’ Ve Menşei / Mustafa Hakkı Ertan
İslam sanatları ve mimarisi yatay ve dikey boyutlarla sembolize edilen ilahî ve beşerî boyutların buluşma alanı olma vasfını haizdir. Arap alfabesinin ilk iki harfi olan ‘elif’ ve ‘bâ’ harflerinde temsil edilen bu sembolizm, ilahî kaynaktan zühûr eden tecelli ve tezahürleri varlık alemine estetik bir surette yansıtma çabasıdır. Bu çaba aynı zamanda kozmolojik denge ve ahengin görünür kılınması gayesine matuftur. Zira insanın ‘kemâl’ arayışı kainattaki düzenle mütenasib bir hatt-ı hareket içinde olmasıyla mümkündür. Müslüman sanatkarın bu arayışı onun Yaratıcı karşısındaki ontolojik duruşunu da belirler. Bu duruş ise ona, tezahürler farklı olsa da eşyanın hakikatinin ve menşeinin bir olduğunu hatırlatır.
Eserde Yer Alan Makaleler
İslam Sanatının Karakteristik Özellikleri/ Mehmet Yolcu, Ramazan Barman
İslam Sanatının Tevhîdi Temelleri / Ramazan Altıntaş
Allah İnancının Klâsik İslâm Sanatlarındaki Yansımaları / İbrahim Coşkun
Arap Hattının Estetiği Ve Karakteristik Özellikleri / Hamit Salihoğlu
İslam Sanatlarında Sembolizm / Ferhat Soyer
Sanatın Ve Dinin Kökenini Mağarada Aramak: Kaya Resimleri Üzerine Bazı Düşünceler / Bilal Toprak
Kur’ân’da Yazı Ve Medeniyet / Yılmaz Karadoğan
Hadis Kültüründe Kalem Ve Yazı / Ali Karakaş
Resm-İ Osmânî’ye Göre Bir Mushaf Nasıl Yazılır? -Ömer Zarîfî Efendi’nin Manzûm Kavâid-İ Kur’ân Risâlesi / Ahmet Tanyıldız.
Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç Ve İsmet Özel Örnekleriyle Türk-İslâm Siyaset Düşüncesinde Yazı Ve Alfabe Meselesi / İdiris Demirel
“İlmü’L- Cemal (Estetik İlmi)” Ve İnsan İlişkileri / Mehmet Gedik
Kur’an Ve Sünnet Perspektifinden “Estetik” Kavramına Bakış / Hüseyin Çelik
İslâm Sanatlarının Karakteristik Özellikleri Çerçevesinde Hadislerde “Estetik” Tasavvuru / Emine Demil
Vahid Paşa Yazma Eser Kütüphanesindeki Tam Zemin Geometrik Tezyinatlı Ciltler / Yasin Çakmak
Tiem. 1926 (Hüseyin Baykara Divanı) Ve Tsmk. Y. 64 Numaralı Yazmaların Tezyini Açıdan Değerlendirilmesi / Volkan Cihan
Anadolu Selçuklu Devri Mimari Tezyinatında Geçme-Zencerek Motifi / Çiğdem Önkol Ertunç
Konya Merkezinde Bulunan 13. Yüzyıl Yapılarında Ma’kıli Yazılar / Şerife Çakır
Geçmişten Günümüze Mevlana Türbesinde Kullanılan Çiniler Ve Üretim Teknikleri / Çetin Öztürk
12.-14. Yüzyıl Niksar Yapılarında Taş Süsleme / Müslüm Aydın
Mustafa Düzgünman’ın İlk Çırağı Ebrucu Timuçin Tanarslan/ Ömer Sabuncu
Milli Mirastan Evrensel Geleceğe Ebru Sanatının Tarihi Kaynaklarında ‘Yürekli Ebru’ Ve Menşei / Mustafa Hakkı Ertan