İslâmın İlk Fetihleri ve Şam Fütûhâtı, Tâhirü’l-Mevlevî’nin Cerîde-i Sûfiye ve Beyânü’l-Hak mecmualarında kaleme aldığı iki yazı dizisinden meydana gelmekte.
İlki Cerîde-i Sûfiye’de Kasım 1912-Haziran 1913 tarihleri arasında “Fütûhât-ı İslâmiye” başlığı ile yayımlanan bir çeviri olup müellifi Mekke-i Mükerreme’de Şâfiî müftülüğü yapmış olan âlimlerden Es-Seyyid Ahmed bin es-Seyyid Zeynî Dahlân’dır. Müellif bu eserinin başlangıcındaki takdiminde: “Kadri ve mertebesi yüksek Peygamberimizin devrini takip eden zamanlarda ashâb-ı kirâm ile onlardan sonraki hükümdarlar ve halifeler asrında meydana gelen İslâm fetihlerine dair olmak üzere yazdığım şu muhtasar esere ‘El-Fütûhâtü’l-İslâmiye ba’de Mudiyyi’l-Fütûhâti’n-Nebeviyye’ adını verdim ve Sıddîk-i Ekber zamanındaki fetihlerden başladım.” demektedir.
İkinci tefrika Beyânü’l-Hak mecmuasında Mayıs 1911 ile Kasım 1912 arasında yayımlanan ve 52 sayı devam eden, “Tarih-i İslâm Sahâifinden: Şam Fütûhâtı” başlıklı yazı dizisidir.
Eser bir bütün olarak İslâm tarihinin ilk zamanlarına dair tarihi olayları konu ediniyor. Eser hatırlatıcı vasfa sahip olması yanında Tâhirü’l-Mevlevî’nin lisanıyla Türkçe zevkinin ve anlatımının örneğini de veriyor.
İslâmın İlk Fetihleri ve Şam Fütûhâtı, Tâhirü’l-Mevlevî’nin Cerîde-i Sûfiye ve Beyânü’l-Hak mecmualarında kaleme aldığı iki yazı dizisinden meydana gelmekte.
İlki Cerîde-i Sûfiye’de Kasım 1912-Haziran 1913 tarihleri arasında “Fütûhât-ı İslâmiye” başlığı ile yayımlanan bir çeviri olup müellifi Mekke-i Mükerreme’de Şâfiî müftülüğü yapmış olan âlimlerden Es-Seyyid Ahmed bin es-Seyyid Zeynî Dahlân’dır. Müellif bu eserinin başlangıcındaki takdiminde: “Kadri ve mertebesi yüksek Peygamberimizin devrini takip eden zamanlarda ashâb-ı kirâm ile onlardan sonraki hükümdarlar ve halifeler asrında meydana gelen İslâm fetihlerine dair olmak üzere yazdığım şu muhtasar esere ‘El-Fütûhâtü’l-İslâmiye ba’de Mudiyyi’l-Fütûhâti’n-Nebeviyye’ adını verdim ve Sıddîk-i Ekber zamanındaki fetihlerden başladım.” demektedir.
İkinci tefrika Beyânü’l-Hak mecmuasında Mayıs 1911 ile Kasım 1912 arasında yayımlanan ve 52 sayı devam eden, “Tarih-i İslâm Sahâifinden: Şam Fütûhâtı” başlıklı yazı dizisidir.
Eser bir bütün olarak İslâm tarihinin ilk zamanlarına dair tarihi olayları konu ediniyor. Eser hatırlatıcı vasfa sahip olması yanında Tâhirü’l-Mevlevî’nin lisanıyla Türkçe zevkinin ve anlatımının örneğini de veriyor.