Rivayet kaynaklarına bakıldığında İstanbul’un fethini (Kostantiniyye,Rûm, Kayser diyarını) bazısı doğrudan, bazıları da dolaylı olarak teşvik,fethedenleri tebcil ve tebşir eden rivayetler bulunmaktadır. Bu rivayetler,
hadis kaynaklarının yanı sıra başta kelâm, mezhepler tarihine dair eserlerle, tarih, edebiyat, ahlâk ve tasavvuf literatüründe farklı başlıklarda, farklı bağlamlarla ele alınmış ve bunlarla ilgili birbirinden bağımsız
yorumlar yapılmıştır.
İstanbul’un fethiyle ilgili rivayetlerin bütününe baktığımızda bazılarının müjde, bazılarının da kıyamet alâmeti temasını taşıdıkları görülmüştür. Binâenaleyh yorumlar da buna göre şekillenmiş hatta nispeten yorumlar uzamış gitmiş ve meselelerin birbirine karıştırıldığı bir yorum kaosu oluşmuştur.
İstanbul’un fethedilme isteğinin arkasında birçok sebep zikredilse de bu sebeplerin başında çalışmamızda ele aldığımız rivayetler gelmektedir. Bu rivayetlerden çıkardığımız sonuç: İstanbul’un fethinin Allah Resûlü
(s.a.s.) tarafından müjdelendiği kesin olmakla birlikte, bu fethin kıyamet alâmeti olması boyutu sorunludur. Bununla irtibatlı olarak yapılan yorumların da aynı minvalde dikkatle okunması lüzumu ortaya çıkmıştır.
Rivayet kaynaklarına bakıldığında İstanbul’un fethini (Kostantiniyye,Rûm, Kayser diyarını) bazısı doğrudan, bazıları da dolaylı olarak teşvik,fethedenleri tebcil ve tebşir eden rivayetler bulunmaktadır. Bu rivayetler,
hadis kaynaklarının yanı sıra başta kelâm, mezhepler tarihine dair eserlerle, tarih, edebiyat, ahlâk ve tasavvuf literatüründe farklı başlıklarda, farklı bağlamlarla ele alınmış ve bunlarla ilgili birbirinden bağımsız
yorumlar yapılmıştır.
İstanbul’un fethiyle ilgili rivayetlerin bütününe baktığımızda bazılarının müjde, bazılarının da kıyamet alâmeti temasını taşıdıkları görülmüştür. Binâenaleyh yorumlar da buna göre şekillenmiş hatta nispeten yorumlar uzamış gitmiş ve meselelerin birbirine karıştırıldığı bir yorum kaosu oluşmuştur.
İstanbul’un fethedilme isteğinin arkasında birçok sebep zikredilse de bu sebeplerin başında çalışmamızda ele aldığımız rivayetler gelmektedir. Bu rivayetlerden çıkardığımız sonuç: İstanbul’un fethinin Allah Resûlü
(s.a.s.) tarafından müjdelendiği kesin olmakla birlikte, bu fethin kıyamet alâmeti olması boyutu sorunludur. Bununla irtibatlı olarak yapılan yorumların da aynı minvalde dikkatle okunması lüzumu ortaya çıkmıştır.