Tâc ma’rifet tâcıdır, sanma ğayri tâc ola,
Taklîd ile tok olan ma’rifetden aç ola.
Ma’rifet oldur; kişi kendin bile,
Yei_ göği kendi kendinde bula.
Kütahyalı Sun’ullah Gaybî (vefatı 1676’dan sonra) Anadolu’nun önde gelen sufî önderlerindendir. Bir şair ve arif olarak önemli eserler vermiştir. Hem Halvetiyye hem de Melamiyye Tarikine mensup olan Gaybî, Halvetiliği Kütahya’da Şeyh Muslihiddin Efendi’den (ö. 1661), Melâmiliği ise İstanbul’da Olanlar Şeyhi İbrahim Efendi’den (ö. 1655) almıştır. Sohbetname adlı eseri, şeyhi İbrahim Efendi’nin özel sohbetlerinde tuttuğu notlardan oluşur ve her tasavvuf eserinde bulunmayan hususlara temas eder.
Sun’ullah Gaybî’nin bütün eserlerini bir araya toplamayı hedefleyen bu çalışma, onüç mensur eseri ile Dîvân’ından oluşmaktadır. Orijinal biçimiyle sunulan eserlerin daha iyi anlaşılması için esere, Gaybî’nin hayatı ve fikirlerini ele alan bir giriş, açıklayıcı notlar ve sözlük eklenmiştir.
Tâc ma’rifet tâcıdır, sanma ğayri tâc ola,
Taklîd ile tok olan ma’rifetden aç ola.
Ma’rifet oldur; kişi kendin bile,
Yei_ göği kendi kendinde bula.
Kütahyalı Sun’ullah Gaybî (vefatı 1676’dan sonra) Anadolu’nun önde gelen sufî önderlerindendir. Bir şair ve arif olarak önemli eserler vermiştir. Hem Halvetiyye hem de Melamiyye Tarikine mensup olan Gaybî, Halvetiliği Kütahya’da Şeyh Muslihiddin Efendi’den (ö. 1661), Melâmiliği ise İstanbul’da Olanlar Şeyhi İbrahim Efendi’den (ö. 1655) almıştır. Sohbetname adlı eseri, şeyhi İbrahim Efendi’nin özel sohbetlerinde tuttuğu notlardan oluşur ve her tasavvuf eserinde bulunmayan hususlara temas eder.
Sun’ullah Gaybî’nin bütün eserlerini bir araya toplamayı hedefleyen bu çalışma, onüç mensur eseri ile Dîvân’ından oluşmaktadır. Orijinal biçimiyle sunulan eserlerin daha iyi anlaşılması için esere, Gaybî’nin hayatı ve fikirlerini ele alan bir giriş, açıklayıcı notlar ve sözlük eklenmiştir.