Makam Tanzimli Mektubat(Muhakemet-İşârâtü?L-İ?Caz-Rumuzat-I Semaniye)
Hayatın mertebelerinden bahseder. Hz.İsa?nın hangi hayat mertebesinde olduğunu ve Hz.İsa?nın gelip gelmeyeceğini izah eder.
Tarikatta dikkat edilecek hususları ve bilhassa Nakşi tarikatının üç perdesi olduğunu izah eder.
Dinsizler tarafından eleştirilen Hz. Zeynep?in Hz.Peygamber (a.s.v) ile evliliğinin hikmetini beyan eder.
Hz. Yakup (a.s) ile Hz. Yusuf (a.s) arasındaki muhabbetin ?aşk? mı yoksa ?şefkat? mi olduğunu izah eder.
İman ve İslam?ın arasındaki farkı, imansız İslamiyet veyahut İslamiyetsiz imanın kurtuluşa sebep olup olmadığı konusunun izahını yapar.
Hz. Adem?in cennetten çıkarılması ve bir kısım insanların cehenneme girmesinin hikmetlerini açıklar.
Asr-ı saadette Hz. Ali döneminde meydana gelen olaylarda; Cemel vakası dediğimiz adalet-i mahza ile adaleti izafiyeyi, Vaka-i Siffin?de hilafet ile saltanat mücadelesini ve Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin?in Emeviler?e (yezide) karşı mücadelesinin detaylı izahatını yapar.
Deccal, Süfyan, Hz. İsa, Hz. Mehdi meselelerini izah eder. İslam?ın siyasetini( Siyaset-i Aliye-yi İslamiye) ile beşeri ve arzi siyasetlerin karşılaştırmasını yapar ve kendisinin niçin şimdiki beşeri siyasetten kaçtığını ve uzak durduğunu izah eder.
Mühyidini Arabi?nin meşrep ve mesleği ile beraber pek çok soru cevaplanmıştır
Peygamberimiz?in(a.s.v) üç yüzden fazla mucizelerini izah eder.
Yaradılış hakikatinin; İman-ı Billah, Marifetullah, Muhabbetullah ve bunların neticesinin lezzet-i ruhaniye olduğunu izah eder. Müslümanlar arasındaki kardeşliğe, sevgiye ve muhabbete ışık tutar.
Milliyet meselesini izah eder. Müspet ve menfi milliyeti izah eder. Menfi milliyetin zararlarını anlatır.
Kur-an?ın tercüme edilmediğini ve ehli bid?anın kimler olduğunu, ezan ve namaz sürelerinin Türkçe?ye çevrilemeyeceğini ve insi ve cinni şeytanların altı desisesini izah eder.
Rumazat-ı Semaniye ile Kur-an?ın tercümesinin mümkün olmadığını, Kur-an?ın hem lafız olarak hem mana olarak mucize olduğunu, ayrıca Kur-an?ın lafzındaki tevafukatı ve Allah isimlerinin ve Allah?a râci olan isimlerin nasıl alt alta geldiğini açık bir şekilde izah eder.
Tasavvuf, tarikat, velayet, seyr-i suluk isimleri altında şirin ,nurani, neşeli, ruhani lezzetlerin açıkça açıkça beyan eder. Ve tarikatın içindeki vartalarının neler olduğunu izah eder. Şeriat?ın , hakikatın ve tarikatın ne olduğunu geniş bir şekilde izah eder. Hakikatın ve tarikatın, şeriatın birer basamakları hükmünde olduğu izah eder. Şeriat?ın doğrudan doğruya, gölgesiz, perdesiz sırr-ı ehadiyet ile rububiyet-i mutlaka noktasında bir hitab-ı ilahiyenin neticesi olduğu izahı mevcuttur.
?Dinin, şeriatın ve Kur-an?ın yüzden ziyade tılsımlarını ve muammalarını hall ve keşfeden ve en muannid dinsizleri susturup ilzam eden ve Mirac ve haşr-i cismani gibi sırf akıldan çok uzak zannedilen Kur?an hakikatlarını, en mütemmerid ve en muannid feylesoflara ve zındıklara karşı güneş gibi ispat eden ve onların bir kısmını imana getiren risale-i nur, elbette küre-i arz ve küre-i havaiyyeyi kendiyle alakadar eder ve bu asrı ve istikbali kendi ile meşgul edecek bir hakikat-ı Kur-an?iyyedir ve ehli imanın elinde bir elmas kılınçtır? izah ve ispatlarını ihtiva eder.
Makam Tanzimli Mektubat(Muhakemet-İşârâtü?L-İ?Caz-Rumuzat-I Semaniye)
Hayatın mertebelerinden bahseder. Hz.İsa?nın hangi hayat mertebesinde olduğunu ve Hz.İsa?nın gelip gelmeyeceğini izah eder.
Tarikatta dikkat edilecek hususları ve bilhassa Nakşi tarikatının üç perdesi olduğunu izah eder.
Dinsizler tarafından eleştirilen Hz. Zeynep?in Hz.Peygamber (a.s.v) ile evliliğinin hikmetini beyan eder.
Hz. Yakup (a.s) ile Hz. Yusuf (a.s) arasındaki muhabbetin ?aşk? mı yoksa ?şefkat? mi olduğunu izah eder.
İman ve İslam?ın arasındaki farkı, imansız İslamiyet veyahut İslamiyetsiz imanın kurtuluşa sebep olup olmadığı konusunun izahını yapar.
Hz. Adem?in cennetten çıkarılması ve bir kısım insanların cehenneme girmesinin hikmetlerini açıklar.
Asr-ı saadette Hz. Ali döneminde meydana gelen olaylarda; Cemel vakası dediğimiz adalet-i mahza ile adaleti izafiyeyi, Vaka-i Siffin?de hilafet ile saltanat mücadelesini ve Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin?in Emeviler?e (yezide) karşı mücadelesinin detaylı izahatını yapar.
Deccal, Süfyan, Hz. İsa, Hz. Mehdi meselelerini izah eder. İslam?ın siyasetini( Siyaset-i Aliye-yi İslamiye) ile beşeri ve arzi siyasetlerin karşılaştırmasını yapar ve kendisinin niçin şimdiki beşeri siyasetten kaçtığını ve uzak durduğunu izah eder.
Mühyidini Arabi?nin meşrep ve mesleği ile beraber pek çok soru cevaplanmıştır
Peygamberimiz?in(a.s.v) üç yüzden fazla mucizelerini izah eder.
Yaradılış hakikatinin; İman-ı Billah, Marifetullah, Muhabbetullah ve bunların neticesinin lezzet-i ruhaniye olduğunu izah eder. Müslümanlar arasındaki kardeşliğe, sevgiye ve muhabbete ışık tutar.
Milliyet meselesini izah eder. Müspet ve menfi milliyeti izah eder. Menfi milliyetin zararlarını anlatır.
Kur-an?ın tercüme edilmediğini ve ehli bid?anın kimler olduğunu, ezan ve namaz sürelerinin Türkçe?ye çevrilemeyeceğini ve insi ve cinni şeytanların altı desisesini izah eder.
Rumazat-ı Semaniye ile Kur-an?ın tercümesinin mümkün olmadığını, Kur-an?ın hem lafız olarak hem mana olarak mucize olduğunu, ayrıca Kur-an?ın lafzındaki tevafukatı ve Allah isimlerinin ve Allah?a râci olan isimlerin nasıl alt alta geldiğini açık bir şekilde izah eder.
Tasavvuf, tarikat, velayet, seyr-i suluk isimleri altında şirin ,nurani, neşeli, ruhani lezzetlerin açıkça açıkça beyan eder. Ve tarikatın içindeki vartalarının neler olduğunu izah eder. Şeriat?ın , hakikatın ve tarikatın ne olduğunu geniş bir şekilde izah eder. Hakikatın ve tarikatın, şeriatın birer basamakları hükmünde olduğu izah eder. Şeriat?ın doğrudan doğruya, gölgesiz, perdesiz sırr-ı ehadiyet ile rububiyet-i mutlaka noktasında bir hitab-ı ilahiyenin neticesi olduğu izahı mevcuttur.
?Dinin, şeriatın ve Kur-an?ın yüzden ziyade tılsımlarını ve muammalarını hall ve keşfeden ve en muannid dinsizleri susturup ilzam eden ve Mirac ve haşr-i cismani gibi sırf akıldan çok uzak zannedilen Kur?an hakikatlarını, en mütemmerid ve en muannid feylesoflara ve zındıklara karşı güneş gibi ispat eden ve onların bir kısmını imana getiren risale-i nur, elbette küre-i arz ve küre-i havaiyyeyi kendiyle alakadar eder ve bu asrı ve istikbali kendi ile meşgul edecek bir hakikat-ı Kur-an?iyyedir ve ehli imanın elinde bir elmas kılınçtır? izah ve ispatlarını ihtiva eder.