Melek İmgesi Duino Ağıtları (Rainer M. Rilke) ile Bir Meleğin Yakarışı - Dualar (Hertha Kraftner) Adlı Yapıtlarıyla

Stok Kodu:
9786055022938
Boyut:
17x24
Sayfa Sayısı:
719
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2014-11
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
%20 indirimli
420,00TL
336,00TL
Taksitli fiyat: 9 x 41,07TL
Temin süresi 2-5 gündür.
9786055022938
1134801
Melek İmgesi
Melek İmgesi Duino Ağıtları (Rainer M. Rilke) ile Bir Meleğin Yakarışı - Dualar (Hertha Kraftner) Adlı Yapıtlarıyla
336.00

Yazarın kendisi açısından da umulandan daha uzun soluklu olup ancak ilk ayağı yazı'ya dökülebilmiş olan 'kültürler-dinlerarasılık' gibi içinde yaşadığımız dönemin başat izleklerini içeren bu çalışmada temel amaç biri I. Dünya Savaş'ının diğeri II. Dünay Savaş'ının yıkım ve kıyımlarını bizzat yaşamış olan iki Avusturyalı yazarın, Rainer Maria Rilke'nin (1875-1926) Duino Ağıtlar'ındaki ve Hertha Kraeftner'in (1928-1951) Bir Meleğin Yakarışı ve Dular adlı yapıtlarındaki 'melek' imgesini karşılaştırmalı olarak ele almaktır. Dünya edebiyatına mal olmuş Rilke'yi kültürler ve dinlerarası diyaloğa katkısı açısından Goethe'ye  yaklaştıracak denli önemli ancak şimdiye dek  hiç ele alınmamış bir yönden ( yanlızca Annemarie Schimmel ve bir kaç yazar değinmiş)  mercek altına alan çalışma Duino Ağıtları'daki  meleği islamiyete  yakınlığı açısından irdeliyor ve böylece şairin kendisi bu bağlantıyı net olarak açıkladığı halde islamiyete karşı önyargılar nedeniyle 2000 'li yıllara dek neredeyse hiç ele alınmamış adeta  sansüre uğratılarak yoksanmış üzeri örtülmüş bir gerçek gün ışığına çıkıyor. Rilke "Her bir melek korkunçtur" diye başlayan ünlü Duino Ağıtları'nın meleğini 13. XI 1925'te Polonyalı çevirmen  Witold Hulewicz'e yazdığı mektupta şöyle betimliyor; "Katolik inancındaki ölüm öteki dünya  ve sonsuzluk kavramları  ağıtlardaki y ada sonelerdeki kkavramlarla bir tutulursa, onların çıkış noktasından tümüyle uzaklaşır ve giderek derinleşecek bir yanlış anlamaya neden olunur .Ağıtlardaki meleğin Hristiyanlığın  meleğiyle hiç bir ilişkisi yoktur. (Daha çok islamiyetin meleğiyle ilişkilidir.) "İşte elinizdeki  çalışmanın bu ilk ayağı parantez içinde yer alan bu sözleri bir dedektif titizliğiyle  inceleyip deşifre etmeye odaklanıyor. 

Temelde yazıdan yola çıkarak kökeni kadim inanışlara dayanan ve tek tanrılı üç büyük din için kutsal sayılan "Melek" imgesi aracılığıyla farklı ulusların kültürlerin ve dinlerin diyaloğuna katkıda bulunmayı hedefleyen karşılatırmalı  yazımbilim kapsamında yer alan  bu çalışmanın yeni başlanan ikinci ayağındaysa ülkemizde pek tanınmayan sıra dışı bir Avusturyalı  kadın şair olan Hertha Kraftner  bulunuyor. Kraftner günce türündeki Bir Meleğin Yakarışı  ile dört şiirden oluşan bir şiir dizisi olan Dualar adlı metinlerinde Rilke'nin Duino Ağıtları'ndaki meleğine açık göndermeler yaparak bir melek imgesi yaratmıştır.  Dünyanın ilk büyük savaşını yaşayan Rilke'nin Nietzsche'nin  üstinsan'ını andıran ama ondan çok varlığıyla islamiyetin kamil insanına  ayna tutan meleğin dünyanın  en büyük yıkımlarını yaratan insanlara en asli varlığını  gerçekleştirmesi ödevini gösteren bir imge olarak  herşeye rağmen insana insanlığa duyulan inancı simgeliyor. Çocuk yaştayken maddi manevi şiddetine maruz kaldığı ikinci dünya savaşı'niın yüreğinde açtığı  derin yaraları bir türlü  saramayan ve daha 23 yaşındayken yaşamdan kendi arzusuyla  istifa ederek çekip  giden Kraftner 'in Hristiyanlıktan  izler taşıyan meleği  ise herşeye rağmen yaşamda tutunabilecek bir varlık bir melek kadar kutsal olan bir insana  duyulan  özlemi anlatıyor.  Ancak Kraftner'in meleği hristiyanlıktan izler taşırken Rilke'nin  meleği islamiyetle ve tasavvuf felsefesiyle derin bir ilişki içindedir. Burada okura söz konusu metinlerde saptadığımız Melek imgesi ekseninde bize  yazın aracılığıyla farklı dinler ve kültürler arasında diyalog kurma imkanı veren bu geniş  kapsamlı çalışmanın ancak (bitirebildiğimiz) Rilke'nin on şiirden oluşan Duino Ağıtları'ndaki meleğini irdeleyen ilk bölümünü sunabiliyor ve ikinci bölümde okur'la yeniden görüşmeyi umuyoruz.

Yazarın kendisi açısından da umulandan daha uzun soluklu olup ancak ilk ayağı yazı'ya dökülebilmiş olan 'kültürler-dinlerarasılık' gibi içinde yaşadığımız dönemin başat izleklerini içeren bu çalışmada temel amaç biri I. Dünya Savaş'ının diğeri II. Dünay Savaş'ının yıkım ve kıyımlarını bizzat yaşamış olan iki Avusturyalı yazarın, Rainer Maria Rilke'nin (1875-1926) Duino Ağıtlar'ındaki ve Hertha Kraeftner'in (1928-1951) Bir Meleğin Yakarışı ve Dular adlı yapıtlarındaki 'melek' imgesini karşılaştırmalı olarak ele almaktır. Dünya edebiyatına mal olmuş Rilke'yi kültürler ve dinlerarası diyaloğa katkısı açısından Goethe'ye  yaklaştıracak denli önemli ancak şimdiye dek  hiç ele alınmamış bir yönden ( yanlızca Annemarie Schimmel ve bir kaç yazar değinmiş)  mercek altına alan çalışma Duino Ağıtları'daki  meleği islamiyete  yakınlığı açısından irdeliyor ve böylece şairin kendisi bu bağlantıyı net olarak açıkladığı halde islamiyete karşı önyargılar nedeniyle 2000 'li yıllara dek neredeyse hiç ele alınmamış adeta  sansüre uğratılarak yoksanmış üzeri örtülmüş bir gerçek gün ışığına çıkıyor. Rilke "Her bir melek korkunçtur" diye başlayan ünlü Duino Ağıtları'nın meleğini 13. XI 1925'te Polonyalı çevirmen  Witold Hulewicz'e yazdığı mektupta şöyle betimliyor; "Katolik inancındaki ölüm öteki dünya  ve sonsuzluk kavramları  ağıtlardaki y ada sonelerdeki kkavramlarla bir tutulursa, onların çıkış noktasından tümüyle uzaklaşır ve giderek derinleşecek bir yanlış anlamaya neden olunur .Ağıtlardaki meleğin Hristiyanlığın  meleğiyle hiç bir ilişkisi yoktur. (Daha çok islamiyetin meleğiyle ilişkilidir.) "İşte elinizdeki  çalışmanın bu ilk ayağı parantez içinde yer alan bu sözleri bir dedektif titizliğiyle  inceleyip deşifre etmeye odaklanıyor. 

Temelde yazıdan yola çıkarak kökeni kadim inanışlara dayanan ve tek tanrılı üç büyük din için kutsal sayılan "Melek" imgesi aracılığıyla farklı ulusların kültürlerin ve dinlerin diyaloğuna katkıda bulunmayı hedefleyen karşılatırmalı  yazımbilim kapsamında yer alan  bu çalışmanın yeni başlanan ikinci ayağındaysa ülkemizde pek tanınmayan sıra dışı bir Avusturyalı  kadın şair olan Hertha Kraftner  bulunuyor. Kraftner günce türündeki Bir Meleğin Yakarışı  ile dört şiirden oluşan bir şiir dizisi olan Dualar adlı metinlerinde Rilke'nin Duino Ağıtları'ndaki meleğine açık göndermeler yaparak bir melek imgesi yaratmıştır.  Dünyanın ilk büyük savaşını yaşayan Rilke'nin Nietzsche'nin  üstinsan'ını andıran ama ondan çok varlığıyla islamiyetin kamil insanına  ayna tutan meleğin dünyanın  en büyük yıkımlarını yaratan insanlara en asli varlığını  gerçekleştirmesi ödevini gösteren bir imge olarak  herşeye rağmen insana insanlığa duyulan inancı simgeliyor. Çocuk yaştayken maddi manevi şiddetine maruz kaldığı ikinci dünya savaşı'niın yüreğinde açtığı  derin yaraları bir türlü  saramayan ve daha 23 yaşındayken yaşamdan kendi arzusuyla  istifa ederek çekip  giden Kraftner 'in Hristiyanlıktan  izler taşıyan meleği  ise herşeye rağmen yaşamda tutunabilecek bir varlık bir melek kadar kutsal olan bir insana  duyulan  özlemi anlatıyor.  Ancak Kraftner'in meleği hristiyanlıktan izler taşırken Rilke'nin  meleği islamiyetle ve tasavvuf felsefesiyle derin bir ilişki içindedir. Burada okura söz konusu metinlerde saptadığımız Melek imgesi ekseninde bize  yazın aracılığıyla farklı dinler ve kültürler arasında diyalog kurma imkanı veren bu geniş  kapsamlı çalışmanın ancak (bitirebildiğimiz) Rilke'nin on şiirden oluşan Duino Ağıtları'ndaki meleğini irdeleyen ilk bölümünü sunabiliyor ve ikinci bölümde okur'la yeniden görüşmeyi umuyoruz.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat