“Solda ric'at sürüyor. Mağlubiyet hissi derinleşti, neredeyse kanıksandı - ama açıkyürekli bir muhasebesinin yapıldığını söylemek zor. Sağcılığın ve kapitalizminkötülüğü, solda durmak için yeter şart, birçokları için. Bazen biraz inadına, namusbelâsına. Sahiden de yeter şart olabilir, ona şüphe yok. Mızmız olsa bile, ‘yapıcı' olmasabile, sol itiraz, vicdanın sesidir.
Fakat solun, sosyalizmin, dünyayı değiştirmek derdi var. Bunun bir parçası da kendinideğiştirmektir. Sosyalizmin zengin mirasının nadide mücevheri, dünyayı-toplumukurtarma davasını, özgürlük davasını insanların kendi kendilerini kurtarma davasıyla,özgürleşme davasıyla birleştirmesi, kısacası kurtuluş davasını dışsal kurtarıcılardankurtarması değil mi? Kendine hep yeniden dönüp bakmak, özeleştiri, bunun içinsosyalist düşüncenin aşısıdır.”
Tanıl Bora'nın Sol, Sinizm, Pragmatizm'de bir araya getirilen yazıları, solun darlıkbuhranlarını sinizm kavramı etrafında tartışıyor. Kapitalizmin ve sağcıların kötülüklerinisayıp dökerek rahat eden konformizmin eleştirisi... Aleni bir muhafazakârlığadönüşebilen bu sinizme karşı, mütevazı hedeflerden yüksünmeden taş taş üstünekoymak (“iyi” pragmatizm), yeni bir yol açabilir mi? Kitabın ana eksenini, bu sorgulamaoluşturuyor.
Bu eksen etrafında, sol muhalefetin gelenekleri, mecraları ve yöntemleri tartışılıyor:
'68, barış hareketi, şiddet, anti-kapitalizm, protesto ve gösteri tarzları, yoksulluk vesosyal dayanışma... Kitabın bir başlığı da, solun “söz”le ve akılla ilişkisi hakkında; genelolarak zamanımızda entelektüel etkinlik, söz, medya ve politika üzerine...
“Solda ric'at sürüyor. Mağlubiyet hissi derinleşti, neredeyse kanıksandı - ama açıkyürekli bir muhasebesinin yapıldığını söylemek zor. Sağcılığın ve kapitalizminkötülüğü, solda durmak için yeter şart, birçokları için. Bazen biraz inadına, namusbelâsına. Sahiden de yeter şart olabilir, ona şüphe yok. Mızmız olsa bile, ‘yapıcı' olmasabile, sol itiraz, vicdanın sesidir.
Fakat solun, sosyalizmin, dünyayı değiştirmek derdi var. Bunun bir parçası da kendinideğiştirmektir. Sosyalizmin zengin mirasının nadide mücevheri, dünyayı-toplumukurtarma davasını, özgürlük davasını insanların kendi kendilerini kurtarma davasıyla,özgürleşme davasıyla birleştirmesi, kısacası kurtuluş davasını dışsal kurtarıcılardankurtarması değil mi? Kendine hep yeniden dönüp bakmak, özeleştiri, bunun içinsosyalist düşüncenin aşısıdır.”
Tanıl Bora'nın Sol, Sinizm, Pragmatizm'de bir araya getirilen yazıları, solun darlıkbuhranlarını sinizm kavramı etrafında tartışıyor. Kapitalizmin ve sağcıların kötülüklerinisayıp dökerek rahat eden konformizmin eleştirisi... Aleni bir muhafazakârlığadönüşebilen bu sinizme karşı, mütevazı hedeflerden yüksünmeden taş taş üstünekoymak (“iyi” pragmatizm), yeni bir yol açabilir mi? Kitabın ana eksenini, bu sorgulamaoluşturuyor.
Bu eksen etrafında, sol muhalefetin gelenekleri, mecraları ve yöntemleri tartışılıyor:
'68, barış hareketi, şiddet, anti-kapitalizm, protesto ve gösteri tarzları, yoksulluk vesosyal dayanışma... Kitabın bir başlığı da, solun “söz”le ve akılla ilişkisi hakkında; genelolarak zamanımızda entelektüel etkinlik, söz, medya ve politika üzerine...