Söz Tufanı: Yaşar Kemal, Feridun Andaç’ın Yaşar Kemal’i anlama/anlatma yolculuğunun üçüncü
kitabı. Beş kitapta tamamlanacak olan bu çalışmada bir söz büyücüsünün anlatı evreni, hayata
bakışı, yapıtlarını var eden coğrafyanın gerçekliği dile getirildiği gibi kurulan bir roman/anlatı
dünyasının modern edebiyata kattıkları da değerlendirilecektir.
Elinizdeki bu üçüncü kitap Söz Tufanı: Yaşar Kemal, sizi usta anlatıcının evrenine bir adım daha
yaklaştıracaktır.
***
Derinlikli, çok yönlü bakış… Yaşar Kemal’in anlatı evreninin biçimleyici öğelerinden. Onun dil
tutumundan, meseleleri ele alma biçimine değin çağcıl bir yazar olmasını anlatan da budur.
Anlatısının özgünlüğü salt getirdiği yer/coğrafya/toplumsal meselelere tanıklığında değil; anlatıcı
olarak yarattığı dil evreni bunun önemli yanını oluşturur. Yaşar Kemal’in sunduğu bellek, toplumsal
hafızanın birçok alanını içerir. Anadolu coğrafyasında yaşanan tarihsel olaylar, toplumsal değişim
dönüşümler, doğanın doğası ve insan gerçekliği yarattığı kahramanların gerçekliğiyle bu hafızanın
kurulup/hazırlanıp/taşınmasını sağlar.
***
Yaşar Kemal, anlatılarıyla şunu göstermiştir ki; kültürel etkileşim/alışveriş, bir arada yaşama bilinci
bir toplumun zenginliğidir. İşte “çeşitlilik bahçesi” dediğimiz şey de böylelikle kurulabilir ancak.
Halk kültürünü yaşatan toplumların dilsel ve edebi zenginliği bu etkileşimin çıkış kaynağı. Modern
anlatıcının bunu görmeden “yeni” bir şey söylerken kendi yolunu çizmesi, anlatıcılığını
zenginleştirmesi mümkün değil.
Feridun Andaç
Söz Tufanı: Yaşar Kemal, Feridun Andaç’ın Yaşar Kemal’i anlama/anlatma yolculuğunun üçüncü
kitabı. Beş kitapta tamamlanacak olan bu çalışmada bir söz büyücüsünün anlatı evreni, hayata
bakışı, yapıtlarını var eden coğrafyanın gerçekliği dile getirildiği gibi kurulan bir roman/anlatı
dünyasının modern edebiyata kattıkları da değerlendirilecektir.
Elinizdeki bu üçüncü kitap Söz Tufanı: Yaşar Kemal, sizi usta anlatıcının evrenine bir adım daha
yaklaştıracaktır.
***
Derinlikli, çok yönlü bakış… Yaşar Kemal’in anlatı evreninin biçimleyici öğelerinden. Onun dil
tutumundan, meseleleri ele alma biçimine değin çağcıl bir yazar olmasını anlatan da budur.
Anlatısının özgünlüğü salt getirdiği yer/coğrafya/toplumsal meselelere tanıklığında değil; anlatıcı
olarak yarattığı dil evreni bunun önemli yanını oluşturur. Yaşar Kemal’in sunduğu bellek, toplumsal
hafızanın birçok alanını içerir. Anadolu coğrafyasında yaşanan tarihsel olaylar, toplumsal değişim
dönüşümler, doğanın doğası ve insan gerçekliği yarattığı kahramanların gerçekliğiyle bu hafızanın
kurulup/hazırlanıp/taşınmasını sağlar.
***
Yaşar Kemal, anlatılarıyla şunu göstermiştir ki; kültürel etkileşim/alışveriş, bir arada yaşama bilinci
bir toplumun zenginliğidir. İşte “çeşitlilik bahçesi” dediğimiz şey de böylelikle kurulabilir ancak.
Halk kültürünü yaşatan toplumların dilsel ve edebi zenginliği bu etkileşimin çıkış kaynağı. Modern
anlatıcının bunu görmeden “yeni” bir şey söylerken kendi yolunu çizmesi, anlatıcılığını
zenginleştirmesi mümkün değil.
Feridun Andaç