Bu çalışmada, Tanzimat tiyatrosu üzerinde çeşitli araştırmacılar tarafından var olduğu söylenen geleneksel etkinin mahiyeti tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmanın giriş bölümünde Batılı tarzda Türk tiyatrosunun doğuşunda gelenekten faydalanma konusunda olumlu ve olumsuz görüşler belirtildikten sonra yazarların geleneğe yönelme nedenleri tartışılmıştır. İnceleme bölümünde ise 1860-1888 yılları arasında yazılmış yirmi tiyatro oyunu, eserler ve konuları, geleneksel unsurların konuya yansımaları, tipler ve kişiler ile dil ve anlatım özellikleri, başlıkları altında ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda Batılı tarzda Türk tiyatrosunun kuruluşunda yazarların bilinçli veyahut bilinçsiz olarak geleneksel anlatılar ve seyirlik oyunlar ile nasıl etkileşime geçip, ne tür yenidenyazma faaliyetlerinde bulundukları ortaya konulmuştur.
Bu çalışmada, Tanzimat tiyatrosu üzerinde çeşitli araştırmacılar tarafından var olduğu söylenen geleneksel etkinin mahiyeti tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmanın giriş bölümünde Batılı tarzda Türk tiyatrosunun doğuşunda gelenekten faydalanma konusunda olumlu ve olumsuz görüşler belirtildikten sonra yazarların geleneğe yönelme nedenleri tartışılmıştır. İnceleme bölümünde ise 1860-1888 yılları arasında yazılmış yirmi tiyatro oyunu, eserler ve konuları, geleneksel unsurların konuya yansımaları, tipler ve kişiler ile dil ve anlatım özellikleri, başlıkları altında ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda Batılı tarzda Türk tiyatrosunun kuruluşunda yazarların bilinçli veyahut bilinçsiz olarak geleneksel anlatılar ve seyirlik oyunlar ile nasıl etkileşime geçip, ne tür yenidenyazma faaliyetlerinde bulundukları ortaya konulmuştur.